دو بعثت ‏بزرگ (از بیست و هفتم رجب تا پانزدهم شعبان)
 
انتظارفرج

 

از مبعث ‏خاتم الانبیا تا مبعث‏ خاتم الاوصیا؛

از بعثت محمد تا برانگیخته شدن محمد؛

از آغازى غریبانه تا آغازى دیگر:

«بَدَاَ الاسلام غریبا و سَیَعُودُ غریبا»؛

از «جاء الحق‏» تا «جاء الحق‏» كه آن روز رسول خدا با بعثتش، بت‏ها را سرنگون ساخت؛ باطل را از میان برداشت و بر جهالت و برداشت‏هاى غلط از زندگى آدمى، خط بطلان كشید، و امروز كه فرزندش امام موعود، ظهور خواهد كرد، بت‏هاى عصر نوین را خواهد شكست و از فرهنگ مترقى اسلام پرده برخواهد داشت تا آن جا كه بپندارند دینى نوین آورده است، و باطل را در هم فرو خواهد ریخت كه امام باقر علیه‌السلام فرمود:

«اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل؛ اگر قائم آل محمد (علیه‏السلام) قیام كند، دولت ‏باطل نابود خواهد شد.»

در روایت ولادت نیز، حكیمه خاتون گوید:

هنگامى كه مهدى، زاده شد، پاك و طاهر بود و بر بازوى راستش نوشته بود: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا.»

خداوند حضرت محمد - صلى الله علیه و آله - را براى هشدار دادن به مردم جهان و پاسدارى از قرآن فرستاد، در حالى كه شما، گروه اعراب، زشت‏ترین آیین را براى خود برگزیده و در بدترین جایگاه به سر مى‏بردید. در میان سنگ‏هاى درشت‏ خارا خانه مى‏ساختید و با مارهاى زهردار مى‏زیستید، آب لجن مى‏نوشیدید. غذاى خشن مى‏خوردید. خون یكدیگر را مى‏ریختید. از خویشاوندان دورى مى‏كردید، بت در میان شما نصب شده بود و از گناهان اجتناب نمى‏كردید.

آرى، همان گونه كه رسول خدا - صلى الله علیه و آله و سلم - ماموریت مى‏یابد كه بت‏ها را در هم شكند و خط سرخ بر آن چه غیر خدایى دارد بكشد و كفر و شرك و ضلال را مضمحل و نابود سازد و حق و هدایت و روشنایى را جایگزین باطل و جهالت و گمراهى نماید، حجت ‏خدا بر زمین؛ یعنى «ابا صالح‏» نیز ماموریت دارد تا با ظهورش، حق را نمایان سازد و باطل را از صحنه خارج نماید و قدرت‏هاى ضد خدایى را در هم شكند و زورگویان و ستم‏پیشگان و جهان‏خواران و جائران و جباران را محو و نابود كند و از صحنه گیتى براندازد و پرچم حكومت راستین الهى را در سراسر جهان به اهتزاز درآورد. اگر آن روز آخرین پیام رسان خدا - كه درود بى‏پایان بر او و خاندان پاكش باد - بر فراز خانه خدا برآمد و بت‏ها را یكى پس از دیگرى در هم فرو ریخت و آواى دلنشینش در فضاى ظلمتكده مكه، بلند شد كه: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، به زودى نیز آخرین جانشینانش در كنار خانه خدا، همان نوا را سر خواهد داد و این زمان دعوت الهى را تكرار خواهد كرد كه: اى مردم «بقیة الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین.‏»

تا آن روز این دو فریاد هم‏ چنان در فضاى جهان طنین‏انداز است كه: «لا اله الا الله‏» و «بقیة الله خیر لكم‏.» و اگر آن روز رسول خدا در یك حركت ‏سریع به اذن خداوند، 360 بت را از خانه خدا زدود، فرزندش نیز حكومت‏هاى باطل را مى‏زداید و بت‏ها را مى‏شكند و حكومت واحده حق را جایگزین صدها حكومت پوشالى باطل خواهد نمود و به اثبات خواهد رساند كه: آرى! باطل، توانایى آن را ندارد كه در برابر حق و حق‏جویان بایستد و پایدار بماند. همواره پیروزى و سرافرازى با حق است و بس.

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:رفتار امام زمان (عج) چون رسول الله است، آن چه آیین غلط است، نابود مى‏سازد چنان كه پیامبر نیز آیین جاهلیت را برانداخت و اسلام را از نو در گیتى حاكم مى‏نماید؛ هم‏چنان كه دیگر حكومت‏ها را از بین مى‏برد.»

انگیزه دو بعثت

امیرالمؤمنین - علیه السلام - در بیست و ششمین خطبه نهج‏البلاغه مى‏فرماید:

«ان الله بعث محمدا - صلى الله علیه و آله - نذیرا للعالمین و امینا على التنزیل و انتم معشر العرب على شر دین و فی شر دار، منیخون بین حجارة خشن و حیات صم، تشربون الكدر و تاكلون الجشب، و تسفكون دماءكم و تقطعون ارحامكم، الاصنام فیكم منصوبة و الآثام بكم معصوبة؛ خداوند حضرت محمد - صلى الله علیه و آله - را براى هشدار دادن به مردم جهان و پاسدارى از قرآن فرستاد، در حالى كه شما، گروه اعراب، زشت‏ترین آیین را براى خود برگزیده و در بدترین جایگاه به سر مى‏بردید. در میان سنگ‏هاى درشت‏ خارا خانه مى‏ساختید و با مارهاى زهردار مى‏زیستید، آب لجن مى‏نوشیدید. غذاى خشن مى‏خوردید. خون یكدیگر را مى‏ریختید. از خویشاوندان دورى مى‏كردید، بت در میان شما نصب شده بود و از گناهان اجتناب نمى‏كردید.

در چنین جاهلیتى كه مردم از فرهنگ و اخلاق و انسانیت كاملا به دور بودند و فروغ حق و حقیقت رخت‏ بر بسته و درخت علم و دانش، پژمرده و پرچم شقاوت و درندگى و نادرستى، نصب شده بود، خداوند حجتش و رسولش و پیام رسانش را برانگیخت تا فرهنگ پیشتاز اسلام را جایگزین آن همه نادرستى‏ها و كژى‏ها و جهالت‏ها كند و به جاى زنده به گور كردن دختران و كشتن معصومان و ریختن خون مظلومان، نه تنها به انسان‏ها، بلكه با حیوانات نیز خوش‏رفتارى شود و اخلاق الهى و منش ربانى، حاكم گردد و به جاى بدبختى و ذلت و عقب افتادگى، پایدارى و عزت و عظمت و سربلندى نصیب مسلمین گردد.»

خداوند، اسلام را به واسطه امام زمان(عج) عزت مى‏بخشد، پس از آن كه خوار شده باشد و اسلام را زنده مى‏كند، پس از آن كه مرده باشد. او با شمشیر (سلاح) مردم را به سوى خدا دعوت مى‏كند، پس اگر كسى نپذیرفت كشته مى‏شود و اگر كسى با او جنگید، خوار و ذلیل مى‏گردد. امام زمان، دین را چنان كه باید باشد، ظاهر و آشكار مى‏گرداند و چنان كه رسول خدا، حكومت مى‏كرد، حكومت مى‏كند. تمام مذاهب و آیین‏ها را جز دین خالص خداوند، از میان برمى‏دارد.»

امام صادق علیه السلام درباره قیام امام زمان(عج) مى‏فرماید:

«اذا قام القائم حكم بالعدل، و ارتفع فی ایامه الجور، و امنت السبل، و اخرجت الارض بركاتها، و رد كل حق الى اهله... (1) ؛ هرگاه قائم آل محمد قیام كند، با عدل و داد حكومت نماید و ظلم و ستم در دورانش برطرف شود و راه‏ها امن گردد و بركت‏هاى زمین ظاهر شود و حق ضایع شده هر كس را به خویش باز گرداند.»

و نیز همان حضرت مى‏فرماید:

«یصنع كما صنع رسول الله صلی الله علیه و آله، یهدم ما كان قبله كما هدم رسول الله صلى الله علیه و آله امر الجاهلیة، و یستانف الاسلام جدیدا بعد ان یهدم ما كان قبله (2)؛ رفتارش چون رسول الله است، آن چه آیین غلط است، نابود مى‏سازد چنان كه پیامبر نیز آیین جاهلیت را برانداخت و اسلام را از نو در گیتى حاكم مى‏نماید؛ هم‏چنان كه دیگر حكومت‏ها را از بین مى‏برد.»

بعثتى است؛ مانند بعثت رسول الله صلی الله علیه و آله كه دولت ‏باطل را سرنگون ساخت و حق را حاكم نمود. در این زمان نیز مبعث دیگرى تكرار مى‏شود. این بار نیز «محمد» مبعوث شده است كه فسق و فجور و تباهى را برطرف سازد و ظلم و بى‏دادگرى و تجاوز و نادرستى را از بین ببرد. و در این راه، مانند جدش اذیت و آزار مى‏بیند و به خاطر گسترش عدل و داد، براى خدا، همه اذیت‏ها و شكنجه‏ها را تحمل مى‏كند.

امام باقر علیه السلام فرمود:

«ان صاحب هذا الامر لو ظهر، لقی من الناس مثل ما لقی رسول الله صلى الله علیه و آله و اكثر (3)؛ امام زمان، هرگاه ظهور كند، همان گونه كه پیامبر از مردم اذیت دید، او هم چنان، بلكه بیش‏تر اذیت مى‏بیند.»

با ظهور مهدى، این نور كاملا گسترده مى‏شود و فروغش همه جا را فرا مى‏گیرد، هر چند كافران و مشركان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام در گاه و بى‏گاه دست دعا و نیایش را بلند كرده‏اند و فریاد مى‏زنند:

«عجل على ظهورك یا صاحب الزمان‏»

با ظهور مهدى، این نور كاملا گسترده مى‏شود و فروغش همه جا را فرا مى‏گیرد، هر چند كافران و مشركان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام در گاه و بى‏گاه دست دعا و نیایش را بلند كرده‏اند و فریاد مى‏زنند:

«عجل على ظهورك یا صاحب الزمان‏»

امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«یعز الله به الاسلام بعد ذله و یحییه بعد موته ... و یدعو الى الله بالسیف، فمن ابى قتل و من نازعه خذل. یظهر من الدین ما هو علیه الدین فی نفسه ما لو كان رسول الله صلى الله علیه و آله یحكم به. یرفع المذاهب من الارض فلایبقى الا الدین الخالص (4) ؛ خداوند، اسلام را به واسطه او عزت مى‏بخشد، پس از آن كه خوار شده باشد و اسلام را زنده مى‏كند، پس از آن كه مرده باشد. او با شمشیر (سلاح) مردم را به سوى خدا دعوت مى‏كند، پس اگر كسى نپذیرفت كشته مى‏شود و اگر كسى با او جنگید، خوار و ذلیل مى‏گردد. امام زمان، دین را چنان كه باید باشد، ظاهر و آشكار مى‏گرداند و چنان كه رسول خدا، حكومت مى‏كرد، حكومت مى‏كند. تمام مذاهب و آیین‏ها را جز دین خالص خداوند، از میان برمى‏دارد.»

چقدر زیبا و جالب، امام معصوم - سلام الله علیه - بین دو برانگیخته شدن و دو بعثت پیامبر و امام زمان، مقایسه مى‏كند. چقدر زیبا رفتارهاى امام را با نیاى بزرگوارش، یكسان مى‏داند؛ تو گویى پیامبر از نو برانگیخته شده و پرده‏هاى تاریك ظلمت و گمراهى را كه هزاران بار، تاریك‏تر و نارواتر از جاهلیت دوران رسول خدا است، با قدرت الهى و به كمك مؤمنان و منتظران فرج، در هم مى‏نوردد و پرچم «لا اله الا الله‏» را همان سان كه جد اطهرش برافراشت، برفراز گیتى مى‏افرازد. با دشمنان خدا و منافقان و كافران و مشركان - كه چقدر زیادند و در رنگ و پوست‏ها و لباس‏هاى گوناگون پراكنده‏اند - چنان مبارزه‏اى بى‏امان مى‏كند و كارزار مى‏نماید تا اثرى از فتنه بر زمین نماند. «و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و یكون الدین كله لله‏» و اگر آن زمان، رسول خدا فرصت كافى نیافت تا تمام مشركان و منافقان را از بین ببرد، امروز فرزندش با تمام قدرت، این امر الهى را اجرا مى‏سازد. گویا هنوز تاویل این آیه شریفه نرسیده است. وقتى این آیه تاویل مى‏یابد كه اثرى از مشركین و منافقین نباشد.

و این منتظران ظهورش - شیعیان حقیقى - برترین انسان‏ها هستند و از پیروان و اصحاب سایر امامان نیز شاید برتر باشند، چرا كه ندیده به امامشان ایمان آورده‏اند. اینها را رسول خدا صلی الله علیه و آله برادران خود مى‏داند و وقتى به یاد برادرانش مى‏افتد و اظهار علاقه به آنان مى‏كند، یكى از اصحاب عرضه مى‏دارد: مگر ما برادرانت نیستیم، اى رسول خدا؟حضرت مى‏فرماید: «نه! شما اصحاب من هستید، ولى برادرانم كسانى هستند كه در آخر الزمان مى‏آیند و به من ایمان مى‏آورند، در حالى كه مرا ندیده‏اند ... همانا آنان چراغ‏هاى هدایت در تاریكى هستند كه خداوند آنها را از فتنه‏هاى ظلمانى مى‏رهاند.»

روز موعود

امیر مؤمنان - علیه السلام - مى‏فرماید:

«ولا یبقى ارض الا نودی فیها شهادة ان لا اله الا الله وحده لاشریك له و ان محمدا رسول الله؛ و هیچ سرزمینى نمى‏ماند جز آن كه شهادت به وحدانیت‏ خدا و رسالت پیامبر در آن برملا مى‏گردد.»

و آن چه روز فرخنده‏اى است. حق‏جویان لحظه لحظه عمر خود را منتظر آن «روز موعود» هستند. منتظرند كه بین ركن و مقام، امام و منجى خود را ببینند، با او «بیعت‏» كنند، چنان كه با جدش نادیده بیعت كردند. منتظرند كه پس از قرن‏ها انتظار، وارث زمین گردند: «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین. و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا یحذرون.‏»

منتظرند تا در زیر سایه امامشان، با دشمنانش كارزار كنند و ظالمان و ستم‏پیشگان را از زمین بردارند؛ همان‏ها كه در طول سالیان دراز، شیعیان و پیروان امامان را آزار مى‏دادند و از هیچ شكنجه‏اى - چه روحى و چه جسمى - فروگذار نمى‏كردند؛ اكنون نور خدا نمایان شده و آنان كه خواستند این نور را در طول تاریخ خاموش نمایند، باید امروز خاموش گردند كه این نور خاموش شدنى نیست:

«یریدون لیطفئوا نور الله بافواهم والله متم نوره‏.»

و با ظهور مهدى، این نور كاملا گسترده مى‏شود و فروغش همه جا را فرا مى‏گیرد، هر چند كافران و مشركان را خوش نیاید. و منتظران، هر صبح و شام در گاه و بى‏گاه دست دعا و نیایش را بلند كرده‏اند و فریاد مى‏زنند:

«عجل على ظهورك یا صاحب الزمان‏»

و باید بسیار «دعاى فرج‏» كنند تا صاحبشان از راه رسد، تا ابراهیم با تبر بت‏شكنش و موسى با عصاى معجزه آسایش و عیسى با دم روح اللهیش و محمد با قرآنش و على با ذوالفقارش برسند كه او وارث تمام پیامبران و امامان و تمام تقوا پیشگان و مجاهدان و صدیقان و شهیدان است.

و چقدر تاكید بر انتظار فرج شده است كه رسول خدا فرمود:

«انتظار الفرج عبادة. افضل اعمال امتی انتظار فرج الله عزوجل (5)؛ نتظار فرج، عبادت است. برترین و بهترین اعمال امتم، انتظار فرج از سوى خداى - عزوجل – است.‏»

و این منتظران ظهورش - شیعیان حقیقى - برترین انسان‏ها هستند و از پیروان و اصحاب سایر امامان نیز شاید برتر باشند، چرا كه ندیده به امامشان ایمان آورده‏اند. اینها را رسول خدا صلی الله علیه و آله برادران خود مى‏داند و وقتى به یاد برادرانش مى‏افتد و اظهار علاقه به آنان مى‏كند، یكى از اصحاب عرضه مى‏دارد: مگر ما برادرانت نیستیم، اى رسول خدا؟

حضرت مى‏فرماید: «نه! شما اصحاب من هستید، ولى برادرانم كسانى هستند كه در آخر الزمان مى‏آیند و به من ایمان مى‏آورند، در حالى كه مرا ندیده‏اند ... همانا آنان چراغ‏هاى هدایت در تاریكى هستند كه خداوند آنها را از فتنه‏هاى ظلمانى مى‏رهاند.» (6)

خوشا به حالتان اى صابران در دوران غییبت؛

خوشا به حالتان اى پایداران در محبت و عشق به حضرت حجت؛

خوشا به حالتان اى منتظران واقعى فرج؛

و خوشا به حالتان اى پیروان صدیق و مخلص امام زمان.

هم چنان پا برجا بمانید و استقامت ورزید و مواظب باشید كه كژى‏هاى فریب دهنده، شما را كج و راست نكند و در احیاى امر الهى، پیشتاز و پیشگام باشید و به انتظار یارى رساندن به «مضطر» واقعى همواره «امن یجیب‏» بخوانید تا خداوند دعایتان را مستجاب گرداند و پراكندگى‏هایتان را مبدل به وحدت سازد و «سوء» را از شما برطرف نماید.

در پایان، فرا رسیدن این دو عید بزرگ را به امت «پاسدار اسلام‏»، به ویژه مقام معظم رهبرى، تبریك و تهنیت گفته، از خداى بزرگ مسالت داریم ما را در راه احقاق حق، پایدار گرداند و ما را جزء منتظران واقعى آن حضرت قرار دهد.

"استاد سیدمحمد جواد مهرى"

پى‏نوشت‏ها:

1) منتخب الاثر، ص‏308.

2) بحارالانوار، ج‏52، ص‏352.

3) بحارالانوار، ج‏52، ص‏362.

4)بشارة الاسلام ، ص‏297.

5) بحارالانوار، ج‏52، ص‏122.

6) منتخب الاثر، ص‏515 و 516.

منبع:

ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 192.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

باسلام خدمت تمامی دوستان عزیز بعضی از دوستان سوال کردند که آیا من طلبه یا مداح هستم که من لازم دونستم خودموبرا دوستان معرفی کنم. اینجانب احمدسلیمانی فر ازسال 1378 مداحی اهل البیت راشروع کرده ودرکسوت نوکری اهل البیت (ع) درحال خدمت میباشم دوستانی که قصدبرقراری ارتباط بابنده رودارندمیتوانندبااین سامانه بامن درارتباط باشندوبرای من پیامک بزنندتادراسرع وقت جوابشان رابدهم شماره سامانه پیامک این حقیر 10000202203330
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان